Friday, February 10, 2006

LANGKAWI TOUR


Semasa lawatan di Langkawi saya berkesempatan mengunjungi Underwater World.

Gambar ini adalah gambar yang di ambil ketika saya berpeluang untuk mencuba pembuatan tangan menggunakan lilin. Tidak mengmbil masa yang panjang, saya sempat menyiapkan dua buah tangan lilin.

Peringkat awal, proses pembuatan tangan lilin ini adalah dengan mencelupkan tangan ke dalam air yang berisi ais. Hal ini demikian kerana ia dapat mengurangkan kesakitan dqan kepanasan sewaktu mencelupkan tangan ke dalam bekas lilin yang cair. Seterusnya, akan terhasillah tangan lilin yang sudah dibentuk dan kemudiannya adalah proses untuk mencantikkan tangan lilin tersebut. Selepas proses mencantikkan tangan lilin tersebut selesai seterusnya adalah proses mewarna. Tidak sampai satu jam siaplah sudah tangan lilin tersebut. Harga bagi satu tangan lilin tersebut adalah RM10.

Walaubagaimanapun, tangan lilin saya tidak bertahan lama. Saya terkilan kerana tangan lilin yang saya beli ini tidak dapat bertahan dengan lama. Lebih kesal lagi, saya tidak berkesempatan menghadiahkan tangan lilin saya kepada kawan saya sebagai hadiah hari lahir buat dia.

Mungkin anda pandai mennjaga sesuatu yang agak rumit ini, jadi anda boleh mencuba membuat tangan lilin ini. Selamat mencuba.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home