Friday, February 10, 2006

aKTIVITI PENDUDUK DI LANGKAWI


Masih lagi cerita di Langkawi, saya berkesempatan juga melihat aktiviti-aktiviti yang dilakukan oleh para penduduk tempatan yang tinggal di Langkawi.

Aktiviti menangkap ikan, udang dan hasil laut yang lain berlangsung apabila malam menjelang.
Mereka menjelaskan kepada saya kalau aktiviti menangkap hasil laut ini bukanlah untuk tujuan yang komersial tetapi untuk diri senndiri sahaja.

Saya tertarik dengan aktiviti ini dan berharap agar penduduk tempatan memberi ruang dan penyertaan bagi individu yang ingin menyertai aktiviti mereka ini khasnya para pelancong yang datang dari luar negara. rasanya ia dapat mendekatkan lagi kehidupan masyarakat dengan pelancong yang boleh menjadi buah mulut mereka apabila pulang ke negara mereka.

Aktiviti ini tidak dijalankan oleh seorang individu sahaj tetapi melibatkan penglibatan ramai penduduk kampung. Melalui pemerhatian saya, aktiviti yang di jalankan ini tidak hanya meringankan tugas penangkapan hasil laut tetapi boleh menjadi medan untuk penduduk kampung saling bekerjasama dan saling bantu-membantu. Mudahnya ia dapat menggambarkan kepada masyarakat tempatan dan masyarakat luar kalau penduduk Langkawi boleh menjadi mewakili imej negara yang mempunyai kesatuan dan semangat perpaduan yang tinggi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home